Masterskip heeft erg veel verschillende reizen. Ik zou graag met de 4e reis mee willen (AR4). Deze reis gaat van Sint-Maarten naar Cuba. De reis begint met een vlucht vanuit Nederland naar Sint-Maarten. Op Sint-Maarten stap je aan boord van het schip en ga je richting Cuba varen. Wellicht lukt het ook nog om Jamaica te bezoeken tijdens de tocht. Na 5 weken zeilen komen we aan op Cuba en vliegen we weer terug vanuit Cuba naar Nederland. ​

  • In week 1 en 2 leren we alles wat komt kijken bij het varen van een Tall Ship. Zo leren we alles over zeilen, lijnen en hoe het schip zeilt.
  • In week 3 en 4 is het tijd voor internships. We gaan meelopen met crewleden aan boord waar je meer over wilt weten. Bijvoorbeeld met de kapitein, engineer, scheepsarts of één van de docenten.
  • Week 5 is de ships take-over. Alle trainees hebben nu het roer in eigen handen. Met je trainees ben je dus voor een aantal dagen de baas van het schip.

In de reis die ik ga maken ga je aan boord van de Wylde Swan zeilen van Sint-Maarten naar Cuba en ontdek je de (on)bekende cultuur en natuur van alle bijzondere eilanden.

“Wist je dat het land Cuba bestaat uit 4.195 eilandjes?”
Genoeg te ontdekken dus!

  • Naam: Wylde Swan
  • Bouwjaar: 1920
  • Land: Nederland
  • Categorie: Schoener
  • Hoogte: 43m
  • Lengte: 62m
  • Klasse: A
  • Thuishaven: Makkum

Wylde Swan is hét tallship met een Friese naam en heeft Makkum als thuishaven. De romp van de Wylde Swan is in 1920 in Duitsland gebouwd en diende oorspronkelijk als stoomschip voor de haringvloot. Het schip is lang en smal, zodat ze zo snel mogelijk naar de haven van Hamburg kon varen met vers gevangen vis. In 2007 is het casco van het schip naar Nederland gehaald en omgebouwd tot een modern opleidingsschip. Iedere zomer zeilt de schoener een wedstrijd tegen de grote windjammers. En niet zonder succes! In 2011 was de Wylde Swan de “Over All” winnaar van de Tall Ships Races.

De Wylde Swan is onderdeel van Hollandse Helden. Dit zijn een zevental schepen die hun krachten hebben gebundeld met behulp van Sail Training Association Netherlands (STAN). De schepen gebruiken elkaars netwerk om meer bekendheid te geven aan de Nederlandse tallships die wereldwijde reizen maken. Aan boord varen veertien vaste bemanningsleden en 36 trainees.